top of page
עמוד מספר 02
NGJ_001.jpg
LOLA_01_a.jpg
LOLA_01_b.jpg

 אוסקר - גלויה ראשונה

13 בפברואר, 1942

Oflag XIII-B   -היה מחנה שבויים גרמני מלחמת העולם השנייה, לקצינים

היה בשטח העצרת הישנה של המפלגה הנאצית בלנגוואסר, נירנברג, בצפון בוואריה. אופלג (מגרמנית: Offizierslager) היה סוג של מחנה שבויים לקצינים שהצבא הגרמני הקים במלחמת העולם השנייה בהתאם לדרישות אמנת ז'נבה (1929)


אדה גרוף

אדה גרוף, הייתה פליטה צעירה יתומה, שאיבדה את כל משפחתה במלחמת העולם השניה. לארץ ישראל עלתה במסגרת עליית הנוער וכמו אלפי פליטים יתומים נוספים, היא נקלטה באחד ממוסדותיה החינוכים. בדרך פגשה לשמחתה בבן דודה בלה גרוף, ששרד גם הוא באורח פלא את התופת. בלה שעיברת את שמו לגדעון, היה אספן בולים, גלויות ומכתבים נלהב. ברשות אדה היה צרור צנוע  שהכיל מספר גלויות ששלחו לה אביה אוסקר ואימה לולה ממחנות הריכוז בהם נכלאו, והדודה לוצי אשר התגוררה בעיר הנמל טריאסט, שבטריאסטה, איטליה.  אדה העבירה לגדעון את הגלויות כדי שימצא דרך להנציחן בעתיד. מאותו הרגע מחקה את זכרון עברה. הגלויות ומכתבים נוספים, ממחנות ריכוז נוספים, מהאוסף של גדעון גרוף, מונצחים כאן לראשונה.

אוסקר

ילדתי המתוקה אדה!  

גיליתי מגלויה שקיבלתי מאמא, כי את נמצאת במקום מבטחים. שאת  נמצאת אצל חברים אצילי נפש שדואגים לך ומעניקים לך בית. את מוכרחה לכן להראות כי את אסירת תודה. להיות צייתנית לכולם ולהתנהג יפה. להודות להם כל יום על טוב ליבם וההקרבה שלהם. גם אני מודה ומבקש שאלוהים יסלח. התפללי כל יום, תפילת בוקר וערב, ותחשבי עלינו, אהוביך אשר מחשבותינו מלוות אותך כל כך הרבה. שאלוהים יברך אותך, ילדתי המתוקה ושייתן לך קודם כל בריאות והתמדה עד שנפגש ונתאחד מחדש. לימדי בחריצות כל שמראים ומכתיבים לך. התנהגי כראוי ובצניעות. תכתבי הרבה לאמא ולסבתא, כל עוד את יכולה. אני יכול לצערי לכתוב לך רק לעיתים רחוקות. היי לי מבורכת ומנושקת.  המון נשיקות למטפליך-  אביך

bottom of page