top of page
עמוד מספר 15
NGJ_001.jpg
LOLA_01_a.jpg
LOLA_01_b.jpg

מחנה הריכוז באנג'יקה היה מחנה ריכוז גרמני נאצי בשטח הפיקוד הצבאי בסרביה, הממשל הצבאי של הרייך השלישי, שהוקם לאחר הפלישה וכיבוש יוגוסלביה במהלך מלחמת העולם השנייה. הצבא הגרמני נקט באמצעי דיכוי חמורים - הוצאות להורג המוניות של בני ערובה אזרחיים והקמת מחנות ריכוז.

סרביה נקייה מיהודים

סַיְימישטֶה (Sajmište) 


מחנה הריכוז Sajmište היה מחנה ריכוז והשמדה גרמני נאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא היה ממוקם באתר הירידים לשעבר של בלגרד ליד העיירה זימון, במדינת קרואטיה העצמאית (NDH). המחנה אורגן והופעל על ידי יחידות איינזצגרופן של ה-SS שהוצבו בסרביה הכבושה. הוא החל לפעול בספטמבר 1941. הגרמנים כינו אותו המחנה היהודי בזימון. בסוף 1941 ותחילת 1942 הובאו למחנה אלפי נשים יהודיות, ילדים וזקנים. בין מרץ למאי 1942 השתמשו הגרמנים בטנדר גז שנשלח מברלין כדי להרוג אלפי אסירים יהודים.

התנועה הצ'טניקית הייתה תנועה מלוכנית-לאומנית סרבית. החלה לפעול בתחילת המאה ה-20 בתור תנועת נגד לאימפריה העות'מאנית. החליפה שמות והתפצלה פעמים רבות לאורך המאה. מזוהה ביותר עם צבא הבית היוגוסלבי שהיה תחת הנהגת דראז'ה מיכאילוביץ'. הוא קיבץ חיילים יוגוסלביים שנמלטו מהגרמנים והחל לארגנם בהרי פרושקה גורה שבמרכז סרביה.
השם נגזר מהמילה הסרבית "צ'טה", שמשמעותה היא פלוגה, קבוצה לוחמת ומכאן בני קבוצה לוחמת.
במהלך מלחמת העולם השנייה פעלה כארגון מחתרת כנגד הכיבוש הנאצי אך גם כנגד הפרטיזנים בראשות יוסיפ ברוז טיטו. במהלך המלחמה הצ'טניקים עברו יותר ויותר לשתף פעולה עם הגרמנים, והעדיפו להתמקד בחיסול יריביהם הקומוניסטים, במקום במלחמה נגד הכיבוש הגרמני.

bottom of page