top of page
עמוד מספר 16
NGJ_001.jpg
LOLA_01_a.jpg
LOLA_01_b.jpg

החזית המערבית הייתה אחד מאיזורי המלחמה העיקריים, במהלך מלחמת העולם הראשונה.
בין 1915 ל-1917 היו מספר רב של תקיפות לאורך חזית זו. בהתקפות נעשה שימוש בפצצות ארטילריה מסיביות והתקדמות חי"ר המונית. ביצורים, מיקומי מקלעים, תיל וארטילריה כבדה, שגרמו שוב ושוב אבדות קשות במהלך ההתקפות והתקפות נגד, אך לא בוצעה כל התקדמות משמעותית. כמות הנפגעים היה עצומה. קרב ורדן, ב-1916, עם 700,000 נפגעים, קרב הסום, גם הוא ב-1916, עם יותר ממיליון הרוגים, וקרב פאשנדלה, ב-1917, 487,000 הרוגים.

רצח הדוכס והדוכסית

מלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם הראשונה הייתה מלחמה טוטאלית, זו חשיבותה ההיסטורית הגדולה ביותר. כל הצדדים הלוחמים ביקשו לגייס את כל כוחם - הן בחזית והן בעורף - מה שהביא לגיוס כל המשאבים הלאומיים למאמץ המלחמתי ולהעמסה על האזרחים.

זו הייתה נקודת המפנה הגדולה ביותר של המאה העשרים, מעשה שהצית תגובת שרשרת של אסונות: שתי מלחמות עולם, 80 מיליון הרוגים, המהפכה הרוסית, עלייתו של היטלר, פצצת האטום, עלייתה של ארצות הברית בתור "שוטר העולם". עם זאת, ייתכן שזה לעולם לא היה קורה - אם גברילו פרינציפ לא היה רעב.

הכדור שנורה מאקדחו של גברילו פרינסיפ, הנקרא לפעמים "הכדור שהתחיל את מלחמת העולם הראשונה", מוצג במוזיאון בטירת קונופיסט בצ'כיה.

האקדח, המכונית שבה נסע הארכידוכס, המדים התכלים שלבש, כובע הנוצות שחבש והדרגש שעליו שכב בזמן שהרופאים טיפלו בו מוצגים במוזיאון להיסטוריה צבאית בווינה, אוסטריה.

עד 1914, המעצמות הגדולות האירופיות חולקו בין ההסכמה המשולשת, הכוללת את צרפת, רוסיה ובריטניה, לבין הברית המשולשת, המכילה את גרמניה, אוסטריה-הונגריה ואיטליה. המתיחות בבלקן הגיעה לשיא ב-28 ביוני 1914 בעקבות רציחתו של הארכידוכס פרנץ פרדיננד, היורש האוסטרו-הונגרי, על ידי גברילו פרינציפ, סרבי בוסני. אוסטריה-הונגריה האשימה את סרביה, שהובילה למשבר יולי, ניסיון לא מוצלח להימנע מעימות באמצעות דיפלומטיה. רוסיה הגיעה להגנתה של סרביה בעקבות הכרזת המלחמה של אוסטריה-הונגריה על האחרונה ב-28 ביולי, ועד ה-4 באוגוסט, מערכת הבריתות משכה את גרמניה, צרפת ובריטניה, יחד עם המושבות שלהן, למרות שאיטליה נותרה ניטרלית. בנובמבר 1914 הקימו האימפריה העות'מאנית, גרמניה ואוסטריה-הונגריה את מעצמות המרכז, ואילו באפריל 1915 הצטרפה איטליה לבריטניה, צרפת, רוסיה וסרביה כבנות הברית של מלחמת העולם הראשונה.

bottom of page