top of page
עמוד מספר 18
NGJ_001.jpg
LOLA_01_a.jpg
LOLA_01_b.jpg

שני מכתבים שנשלחו מדנמרק ליוגוסלביה, בנובמבר 1941, 

עבור הרן ליודוויט גאבור. עברו בצנזורה הנאצית.

"כיכר דניה" בבית הכרם בירושלים קרויה על שם מבצע החילוץ, 

עם אנדרטה בצורת סירה

הצלת יהודי דנמרק

באפריל 1933, כריסטיאן העשירי היה אמור לבקר בבית הכנסת המרכזי בקופנהגן כדי לחגוג את יום השנה המאה שלו. כשעלה אדולף היטלר לשלטון בגרמניה בינואר 1933, מנהיגי הקהילה הציעו למלך לדחות את ביקורו. אולם המלך התעקש והיה למלך הנורדי הראשון שביקר בבית כנסת. עם זאת, הוא מימן מאוחר יותר את ההובלה של יהודי דנמרק לשוודיה הבלתי כבושה, שם הם יהיו בטוחים מרדיפות הנאצים. לאחר שדנמרק נכבשה על ידי גרמניה בעקבות מבצע Weserübung ב-9 באפריל 1940, המצב נעשה מעורער יותר ויותר.

בשנת 1943, המצב הגיע לשיאו כאשר הסמכות הגרמנית בדנמרק הורה על מעצר וגירוש כל יהודי דנמרק, שהיו אמורים להתחיל ב-1 באוקטובר, במקביל לראש השנה. הדנים היהודים הוזהרו ורק 202 נעצרו בתחילה. 7,550 הובלו על פני מיצרØresund   ונמלטו לשוודיה. 500 יהודים גורשו למחנה הריכוז טרזיינשטט. השלטונות הדנים התערבו לעתים קרובות בשמם ושלחו מזון. מתוך 500 היהודים שנתפסו, כ-50 מתו במהלך הגירוש. הדנים הצילו את השאר והם חזרו לדנמרק במה שנחשב כחובה פטריוטית נגד הכיבוש הנאצי. דנים לא-יהודים רבים הגנו על רכושם ובתיהם של שכניהם היהודים בזמן שהם נעלמו. לאחר המלחמה, יהודים דנים רבים היגרו לשוודיה, ישראל, בריטניה וארצות הברית


רק כ-580 יהודי דנמרק לא הצליחו להימלט לשוודיה. חלק מאלה נשארו מוסתרים בדנמרק עד סוף המלחמה, מעטים מתו מתאונות או התאבדו, ולקומץ היו אישורים מיוחדים להישאר. רובם המכריע, 464 מתוך 580, נתפסו ונשלחו למחנה הריכוז טרזיינשטט בצ'כוסלובקיה הכבושה בידי הגרמנים. לאחר גירוש היהודים הללו, שכנעו עובדי מדינה דנים מובילים את הגרמנים לקבל חבילות מזון ותרופות לאסירים; בנוסף, דנמרק שכנעה את הגרמנים לא לגרש את יהודי דנמרק למחנות ההשמדה. זה הושג על ידי לחץ פוליטי דני, תוך שימוש בצלב האדום הדני כדי לעקוב תדיר אחר מצבם של יהודי דנמרק בטרזיינשטט. בסך הכל 51 יהודי דנמרק - רובם קשישים - מתו ממחלות בטרזיינשטט, אך באפריל 1945, כשהמלחמה הגיעה לסיומה, 425 יהודי דנמרק ששרדו (כמה מהם נולדו במחנה) היו בין כמה אלפי יהודים שניצלו על ידי מבצע בראשות פולק ברנדוט מהצלב האדום השוודי שארגן את הובלת הנורבגים, הדנים והאסירים המערב אירופיים עצורים ממחנות ריכוז גרמנים לבתי חולים בשוודיה. כ-15,000 אנשים נלקחו למקום מבטחים באוטובוסים הלבנים של משלחת ברנדוט. האבדות בקרב יהודי דנמרק בתקופת השואה היו מהנמוכות מבין המדינות הכבושות באירופה. ביד ושם מתועדים רק 102 יהודים מדנמרק שנרצחו בשואה.

bottom of page