top of page
עמוד מספר 20
NGJ_001.jpg
LOLA_01_a.jpg
LOLA_01_b.jpg

שולח אסיר: ממחנה 9/ אגון שוורץ, זאגרב
כתובת: Medveschak מספר 62

על הבול השני כתוב: יאסנובאץ' (מחנה ריכוז)

בבקשה, שלחו לי כל כמות אוכל שאתם יכולים.
הודיעו על כך לגברת קוצ'יניץ , רחוב 29 א', אשר נהגה לשלוח לי קודם
בריאות טובה לכולם

תאריך: 23.9.1943/ נבדק על ידי משרד. ללא דמי משלוח

"כתיבה היא פרס על עבודה והתנהגות טובה. בתמורה מקבלים חבילה"

מחנה הריכוז יאסנובץ'

יאסנובאץ' היה מחנה ריכוז והשמדה שהוקם בכפר, בעל אותו השם על ידי שלטונות מדינת קרואטיה העצמאית (NDH), ביוגוסלביה הכבושה, במהלך מלחמת העולם השנייה. מחנה הריכוז, אחד מעשרת הגדולים באירופה, הוקם והופעל על ידי משטר ה"אוסטאשה" השולט. משטר ששיתף פעולה עם הנאצים. היחיד באירופה שהפעיל מחנות השמדה משלו לסרבים, יהודים וקבוצות אתניות אחרות. הוא גדל במהירות למחנה הריכוז השלישי בגודלו באירופה.

המחנה הוקם באוגוסט 1941, באזור ביצות במפגש הנהרות סאווה ואונה ליד הכפר יאסנובאץ', ופרק באפריל 1945. הוא "נודע לשמצה בשיטותיו הברבריות ובמספר הקורבנות הגדול". בניגוד למחנות המנוהלים על ידי הנאצים הגרמניים, ליאסנובאץ' הייתה חסרה תשתית לרצח המוני, כמו תאי גזים ובתמורה התמחתה באלימות של "אחד על אחד" מסוג אכזרי במיוחד. האסירים נרצחו בעיקר באמצעות סכינים, פטישים, גרזינים או יריות.


Stara Gradiška

היה מחנה ריכוז והשמדה במדינת קרואטיה העצמאית (NDH), במהלך מלחמת העולם השנייה. המחנה נבנה במיוחד עבור נשים וילדים ממוצא סרבי, יהודי ורומני. הקורבנות כללו גם קרואטים ובוסנים קומוניסטים ואנטי-פשיסטים. הוא הוקם על ידי משטר אוסטשה בשנת 1941 בכלא, כמחנה המשנה החמישי של מחנה הריכוז יאסנובאץ'.

bottom of page