top of page
עמוד מספר 21
NGJ_001.jpg
LOLA_01_a.jpg
LOLA_01_b.jpg

דיאנה Budisavljevic אישה אוסטרית שיזמה את אחד המבצעים ההומניטריים הגדולים והמורכבים באירופה במהלך מלחמת העולם השנייה. הודות לרשת הענפה של הצוות והעוזרים שלה, היא הובילה מבצע הצלה רחב היקף של כ-10,000 ילדים סרבים בעיקר, ממחנות ריכוז בקרואטיה העצמאית הפשיסטית. היא סיפקה תמיכה ומחסה ושמרה עדויות על 12,000 ילדים נטושים.

מחנה ריכוז לובורגרד

מחנה הריכוז לובור או מחנה לובורגראד היה מחנה ריכוז שהוקם בלובור, מדינת קרואטיה העצמאית בארמון הנטוש של משפחת קגלביץ'. הוא הוקם ב-9 באוגוסט 1941, בעיקר עבור ילדים ונשים סרבים ויהודים. המחנה הוקם ומופעל על ידי אוסטאשה, כאשר 16 מהשומרים שלו היו חברים בקהילת פולקסדויטשה המקומית. אסיריה היו נתונים לעינויים שיטתיים, שוד ורצח של אנשים "לא ממושמעים". כל האסירות הצעירות של מחנה לבור נאנסו. יותר מ-2,000 איש היו אסירים במחנה זה, לפחות 200 מתו בו. כל הילדים והנשים שנותרו בחיים הועברו למחנה הריכוז אושוויץ באוגוסט 1942 שם נרצחו כולם.

דיאנה בודיסאוויץ'
באוקטובר 1941, לאחר שנודע לה על ילדים שהוחזקו במחנה לבור- גראד, היא פתחה במסע סיוע בשם "אקשן דיאנה בודיסאוויץ'". בתחילת יולי 1942, בסיוע קצין גרמני, היא קיבלה אישור בכתב לקחת את הילדים ממחנה הריכוז Stara Gradiška. בסיוע משרד הרווחה היא הצליחה להעביר ילדים אסירים מהמחנה לזאגרב, יאסטרברסקו ואחר כך גם לסיסאק. לאחר מאמצי החילוץ בסטארה גראדישקה, השתתפה Budisavljević, לבושה במדי אחות הצלב האדום, בהובלת ילדים ממלאקה, ג'בלנאץ' ויאסנובאץ'. יותר מ-6,000 ילדים הורחקו מאותם מחנות על ידי ה"אקשן" ביולי ובאוגוסט 1942. לאחר שקיבלה אישור באוגוסט 1942 להעביר את הילדים מהמוסדות בזאגרב לטיפול משפחות, היא עבדה יחד עם ארכיבישוף זאגרב. סניף של ה- Caritas ובדרך זו אפשרו כמה אלפי ילדים להיות מושבים אצל משפחות בזאגרב ובקהילות כפריות.

bottom of page