top of page
עמוד מספר 25
NGJ_001.jpg
LOLA_01_a.jpg
LOLA_01_b.jpg

במהלך מלחמת העולם השנייה, ביוגוסלביה, בכפר גורניה רייקה היה מחנה ריכוז, כשקרואטיה היתה חלק ממדינת קרואטיה העצמאית.  נכלאו שם נשים, חלקן עם ילדים, בין נובמבר 1941 לאביב 1942. אוכלוסיית המחנה נאמדה בין 200 ל-400 בכל זמן נתון. במרץ הועברו קבוצה של 147 נשים וילדים סרבים מגורניה רייקה למחנה הריכוז לובורגרד ולאחר מכן לזאגרב וזימון, ובתורם למחנות בגרמניה ובסרביה.

מחנה הריכוז יאסטרברסקו

מחנה הריכוז יאסטרברסקו נוהל על ידי האוסטשה בשנת 1942 במהלך ה-NDHבמלחמת העולם השנייה. זה היה מחנה לילדים, בעיקר מקוזארה ומחלקים אחרים של ה-NDH. באמצע יולי 1942 הגיעו השילוחים הראשונים של ילדים ממחנה סטארה גראדישקה, לצריפים הנטושים של הצבא האיטלקי, לטירת הרוזנים ארדודי ולמנזר הפרנציסקני ליד יאסטרברסקו, ולאחר מכן ילדים מחוות המחנה ביבלנקו. כ-2,000 ילדים הובאו לכפר רקה, שלושה קילומטרים מיאסטרברסקו. בשני המחנות היו 3,336 ילדים. הילדים הוכנסו לקרונות והוסעו לאותם מקומות שבהם הסתפרו ונאלצו ללבוש מדי אוסטשה. הם ישנו בצריפים ועל קש, וכמה נזירות היו מעורבות גם במערכת הניהול של המחנה. 1,018 ילדים מתו במחנה, רובם ממחלות. ב-26 באוגוסט 1942 שחררו הפרטיזנים כ-700 ילדים וסגרו את המחנה.

בתקופת מלחמת העולם השנייה , הייתה קרואטיה העצמאית מדינת בובות של גרמניה הנאצית ואיטליה הפשיסטית. היא הוקמה בחלקים מיוגוסלביה הכבושה, לאחר פלישת מדינות הציר. שטחה כלל את רוב קרואטיה ובוסניה והרצגובינה של ימינו, וכן חלקים מסוימים של סרביה וסלובניה של ימינו.
במהלך כל קיומו, ה-NDH נשלט כמדינה חד-מפלגתית על ידי ארגון אוסטאשה הפשיסטי, כחלק ממסע רחב היקף של רצח עם התמקד המשטר בסרבים, יהודים וצוענים. בין השנים 1941 ל-1945, התקיימו 22 מחנות ריכוז בשטח שנשלט על ידי מדינת קרואטיה העצמאית. המחנה הגדול ביותר היה יאסנובאץ'. בשני מחנות, יאסטרברסקו וסיסאק, נכלאו רק ילדים.

bottom of page